Użytkownik
Idzie zima trochę więcej czasu, z racji tego ze stoi już w garażu i czeka na cieple dni. Mam zamiar zrobić wyważarkę statyczną, mam może ktoś doświadczenie w tym zakresie.
na allegro można dostać coś takiego
http://www.allegro.pl/item787768917_wyw … owych.html
mam zamiar zrobić coś dokładnie takiego, ale z regulowanymi nóżkami i poziomicą okrągłą / pierścieniową - czy wypoziomowanie podstawy będzie miało wpływ na wyważenie koła?? bo jeżeli nie to sobie daruje i zrobię jak kolega na allegro. Na płaskiej podstawie, co o tym myślicie??.
Offline
konstrukcja jest prosta jak konstrukcja cepa - ale tyłu dobrze nie wyważysz - przód owszem - to tyle z racji mojego doświadczenia wulkanizatora. wypoziomowanie ma znaczenie, ale w podstawe daj poziomnice + regulowane nóżki
Ostatnio edytowany przez q_nerk (2009-10-23 00:06:30)
Offline
Użytkownik
q_nerk napisał:
ale tyłu dobrze nie wyważysz - przód owszem - to tyle z racji mojego doświadczenia wulkanizatora.
o co chodzi z tym tyłem proszę dokładniej, bo jak mam się i tak fatygować do warsztatu, to sobie daruje - szkoda by było....mojego czasu, gdy efekt mizerny.
Offline
Modern-Father
Fajna sprawa jak masz enduro.
Fajna sprawa bo możesz sobie sprawdzić po sezonie czy musisz wyważać
Fajna sprawa jak bawisz się w stunera i często zmieniasz kapcie
Niestety nic nie zastąpi w pełni wyważania dynamicznego
Już tłumacze.Wyważanie statyczne ma na celu eliminacje bicia koła poziomo do osi jego obrotu.I tu cycuś glancuś powiedzmy dajemy rade.Ale niestety istnieje też bicie boczne tzw.dynamiczne i tu niestety można sobie w buty wsadzić taką wyważarkę.I teraz im szersza opona tym większe prawdopodobieństwo bicia dynamicznego.Źle wyważone koło będzie dawało nam znać przy prędkościach już od około 60 km/h.
Jak coś pomieszałem to poprawić
Offline
Tomek - ciekawa teoria, ale w przypadku samochodow gdzie to jest wazne
Dla motocykli wywazanie statyczne jest ZBEDNE, poniewaz bicie boczne nie ma znaczenia gdy masz tylko dwa kola - jest to wazne gdy masz dwa na osi, poniewaz poprzez boczne odchylenia delikatnie moglby sie zmieniac rozstaw osi i ninstop byly by boczne uslizgi.
Pragne zauwazyc ze we wszystkich boksach wyscigowych stosuje sie wywazanie statyczne.
Sam wuklanizatorem nie jestem ale ponoc dobrze wywarzenie statyczne pozwala dokladniej - precyzyjniej wywazyc kolo nic dynamicznie (oczywiscie mowimy w obrocie w osi - bo jak juz zaznaczylem boczne na moto nie ma najmniejszego znaczenia)
Offline
Modern-Father
Boczne znaczy dynamiczne
Może i nie ma znaczenia.A jak nie ma znaczy możesz sobie robić.
Tylko tak teraz sobie poteoretyzujemy - mogę.
Opona jest źle odlana.Troszkę na boku więcej się gumy nalało.Znaczy statycznie tego nie wyłapiemy.Troszkę zniwelujemy efekt gdyż jak by nie patrzeć opona będzie cięższa w tym miejscu (ale to już mamy znaczniki na oponach).
Mamy wyważoną statycznie opone znaczy nie bije "góra-dół" ale niestety deko bije "prawo lewo"
Jakie możemy mieć objawy?
Koło przednie cały czas "myszkuje" to normalne zjawisko i tym się nie przejmujemy.A co się dzieje jeżeli ten efekt jest potęgowany przez siły dynamiczne działające na bok opony.Może doprowadzać do dość silne shimy.
A jak Tylna opona ma boczne bicie?Dokładnie to samo zaczyna miotać motocyklem.
To tylko teoretyzowanie.Nie jestem wulkanizatorem ani specem od opon.Naczytałem się tylko ostatnio deko bo jak wiecie walczę ze swoja niedomagająca opona.
Offline
Tomek - wlasnie to teoretyzowanie mnie interesuje. Generalnie jako laikowi tez mi sie tak wydawalo, ze wywarzenie dynamiczne bedzie duuzo lepsze, jednak:
znakomita wiekszosc serwisow motocyklowych w moim kochanym miescie dysponuje jedynie wywazarkami statycznymi (tak za duzo tansze) ale gdyby to mialo znaczacy wplyw na jakos wywarzenia z pewnoscia wlasnie po wywazarce moznaby oceniac serwisy - czyli madrzy ludzie ktorzy sie znaja na robocie jakos nie garna sie w ta strone.
Opony sportowe, wyscigowe na pewno podlegaja duuzo ostrzejszej kontroli, niz te idace do sprzedarzy normalnej, jednak technologia jest ta sama, wiec odchylki mniejsze ilosciowo ale maja ta sama natore,
wiec dlaczego w boksach wysigowych na calym swiecie sa jedynie wywazarki statyczne?
Bardzo podobny tenat byl poruszany na grupie poludnie, gdzie wypowiadali sie i pracownicy serwisow motocyklowych i urzytkownicy - skrocony wniosek byl takie ze i na dynamicznej moga ci zrobic siare, jak zrobia to na odwal sie, a na statycznej jeszli mechanik bedzie chcial to wywazy duzo precyzyjniej niz na dynamicznej. Z jakiegos powodu wszyscy lacznie z zawodnikami olejawa kwestie bicia bocznego.
zakladajac ze droga jest prosta - a w wyniku bicia bocznego opona minimalnie ma ksztalt S -> to w sumie nadal powierzchnia styku z asfaltem w kazdym miejscy jest taka sama, a jako ze kolejna czesc opony natyralnie najezdza na droge to nie podouje zadnych odchylen w trasie jazdy maszyny - moze?? a moze skoro wezykuje minimalnie przod to wystepuja mikro wachania glowki ramy od lini prostej - a skoro wystepuja mikro wachania glowki ramy to i tyl nie idzie nigdy idealnie prosto??
To sa pytania teoretyczne. Praktyka wskazuje ze z jakis nieznanych mi dokladnie powodow wywazenie dynamicznie dla motocykli wogole nie jest koneiczne - za to potrzeba osoby ktora to dobrze zrobi, niezaleznie od sprzetu z ktorego bedzie korzystala.
Offline
Modern-Father
Posiedziałem sobie dzisiaj troszkę nad wykresami sił jakie działają na koło podczas jazdy oraz na wszelkie możliwe oznaczenia opon(paski kropki itd) i wiecie co wydumałem.
Tak jak pisze okrop.Czysto teoretycznie jeżeli przyłożysz się do wyważenia statycznego to jednocześnie jesteś wstanie zniwelować niedociągnięcia dynamiczne w oponie motocyklowej.A wiecie dlaczego
Ponieważ promień oddziaływania siły statycznej jest zdecydowanie większy od kąta dla siły dynamicznej.A co dalej można za pomocą odpowiedniego dopasowania obciążenia (zmiany wektora siły statycznej) zniwelować oddziaływanie wektora siły dynamicznej.A co ciekawsze nie wiem czy wiecie ale na oponie mamy różne kolorowe paski i kropki.
I teraz patrząc na paski możemy określić na której stronie felgi przyklejać ciężarki.I w ten sposób zniwelujemy wektor siły dynamicznej.
Czyli reasumując można pomyśleć nad wyważarką statyczną.Teraz druga bajka ze musimy niestety nauczyć się określać wielkość ciężarków jakie musimy założyć.Czasami przy precyzyjnym ustawieniu opony na feldze nie trzeba będzie zakładać ich w ogóle.
A teraz poprosimy praktyka wulkanizatora o napisanie jak to jest naprawdę.
Teoria teorją a jak w praktyce ?
Offline
Użytkownik
Tomek napisał:
A co ciekawsze nie wiem czy wiecie ale na oponie mamy różne kolorowe paski i kropki.
Wiem na pewno że przy samochodowych takie kropki występują, gdyż podczas zakładania opon w warsztacie samochodowym miałem przyjemność się dowiedzieć o co z tymi kropkami chodzi : Jeśli na oponie znajduje się żółta kropka powinna ona być ustawiona na przeciwko zaworu (wentyla), aby umożliwić łatwe wyważenie koła z użyciem niewielkiej ilości odważników.
Podobnie nie jest możliwym wyprodukowanie idealnie okrągłej opony. Producenci oznaczają wysoki punkt czerwoną kropką.
Jeśli na oponie znajdują się żółta i czerwona kropka - w takim wypadku żółta powinna być zignorowana i czerwona kropka ustawiona na przeciwko zaworu.
Jeżeli coś pomyliłem to tylko kolory...
Ostatnio edytowany przez suzikala (2009-10-23 15:48:58)
Offline
Modern-Father
dobrze nie pomyliłeś się
A co tyczy pasków.Maja one kilka znaczeń.Po pierwsze określają partie produkcyjną bieżnika i jakieś tam miliony spraw producenta.Ale takie info dla zakładu wulkanizacyjnego mówi nam o niedoskonałości produkcyjnej.Jednym słowem Pan wulkanizator w przypadku auta wie jak dobrać oponki a w przypadku motocykla pomogą nam w przypadku wyważania statycznego na odpowiednim umieszczeniem ciężarków w celu usunięcia/zniwelowania bicia dynamicznego.
PS.Kurcze się naczytałem aż mi mózg paruje
Nie namieszałem za bardzo ?
Offline
Użytkownik
Tomek napisał:
A teraz poprosimy praktyka wulkanizatora o napisanie jak to jest naprawdę.
Teoria teorją a jak w praktyce ?
Przyłaczam się do prośby, wszelkie sugestie co do wykonania poszczególnych elementów wyważarki statycznej mile widziane.
Offline
odnośnie opony to się zgadzam, ale mamy jeszcze niedokładności odlewu samej felgi - dla testu wrzucałem na wyważarkę (dynamiczna) i sama felga też ma niedowagi - nawet kilkadziesiąt gram (GSX-R 1000 2006) co niweluje częściowo opona.
Inna bajka że gro opon ma tylko znacznik na wentyl - to wtedy bez wyważarki ani rusz. Co do samej wyważarki statycznej - to problem się robi kiedy mamy koło z łożyskami igiełkowymi z tyłu, bo jest problem z zamontowaniem tego, tak żeby wszystko współgrało.
Co do wykonania: odp profile, poziomnica, regulowane nóżki (może być nawet śruba wkręcana w podstawę) i dobry(twardy) materiał na stożki. o tym że ośka musi być idealnie prosta nie będę wspominał
Offline