anarcho - 2008-03-02 03:12:00

Regulacja zaworów Suzuki Bandit 600 96’


Narzędzia :

-    Szczelinomierze 0.1 mm i 0.2 mm odpowiednio dla zaworów wlotu i wylotu
-    Porządne imbusy
-    małe szczypce
-    klucze 8,10 nasadowe i normalne oraz chyba 17 mm albo 19 mm w instrukcji :/
-    krzyżaki małe i większe

Regulacja

1. Silnik musi być zimny.
2. Pierwej sort zdejmujemy owiewkę i bak


http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie001tn.jpg


3. Aby to zrobić należy zdjąć siedzisko i odkręcić wszystkie śruby trzymające owiewkę. Odłączyć wsteczną lampę. Później należy delikatnie wyciągnąć owiewkę. Delikatnie wypychając boki owiewki na zewnątrz  wyciągamy trzymające ją zatrzaski oraz ruchem do tyłu i do góry zdejmujemy owiewkę. po obu stronach lekko wyginając na zewnątrz.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie002tn.jpg

4. Aby zdjąć bak przydałaby się druga osoba. Wkładamy śrubokręt krzyżak do otworu w kraniku i wykręcamy kranik. Odkręcamy śruby trzymające bak przy zadupku i ruchem do tyłu i do góry wyciągamy bak. Trzymając bak lekko ponad ramą druga osoba rozłącza wężyki łączące gaźniki z bakiem. O ile zdjęcie tego chudego jest bezproblemowe o tyle rozwarcie obejmy trzymającej wężyk paliwa jest już trudniejsze. Bak delikatnie odkładamy na coś mięciutkiego żeby na nas poczekał.
5. Oto, co widzimy

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie003tn.jpg

6. Wygląda na plątaninę kabli. Odłączamy także gruby wężyk łączący airobox (box filtra powietrza) z pokrywą zaworów. Kolejnym krokiem będzie odłączenie czegoś pokazanego na zdjęciu skąd wychodzą przewody do świec. Polecam najpierw zdjąć fajki z świec.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie004tn.jpg

7. Fajki, przewody i te dziwne elektryczne kawałki plastiku wyciągamy nad ramę i wieszamy z przodu żeby nam nie przeszkadzały. Staramy się zyskać jak najwięcej miejsca dla zdejmowania pokrywy zaworów.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie005tn.jpg

8. Możemy oczywiście spisać kolory odpowiednich przewodów i zdjąć to ustrojstwo całkowicie.
W moim motocyklu kable świec są oznaczone numerami, jeżeli u was tak nie, oznaczcie je samodzielnie. Pamiętać należy, że cylinder/ świeca / przewód po lewej stronie motocykla (gdy siedzimy na nim) ma numer jeden później dwa trzy aż dochodzimy do cylindra po prawej stronie.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie006tn.jpg

9. Gdy już zyskaliśmy trochę miejsca bierzemy imbusy i odkręcamy węże doprowadzające olej do komory zaworów. Uwaga, aby nie zgubić uszczelek! Serwisówka mówi, że uszczelki te powinny być wymieniane.

10. Przed przystąpieniem do odkręcania pokrywy zaworów warto na jakiejś kartce przerysować tą pokrywę w ten sposób, aby odkręcane po kolei śruby odkładać na odpowiednie miejsca. Nie będzie wtedy problemu z wpasowaniem ich z powrotem. Polecam odkręcić najpierw element pokrywy, do którego przechodził wąż z airboxu. Przykręcony jest za pomocą normalnych śrub 10, odkręcanie jest dość kłopotliwe, ponieważ mamy mało miejsca, ale ułatwi wyciągnięcie pokrywy z ramy.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie011tn.jpg
http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie007tn.jpg


11. Gdy już odkręcimy wszystkie śruby, aby mieć pewność, że wszystko pójdzie łatwo puknijmy pokrywę z wszystkich stron jakimś kołkiem albo gumowym młotkiem.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie010tn.jpg

12. Przed nami zdejmowanie pokrywy, trzeba się nieźle natrudzić z silnikiem w ramie, uważać należy żeby nic się nie stało głównej uszczelce. Najlepiej, aby została na miejscu, podczas gdy uniesiemy pokrywę. Uniesioną pokrywę uważnie przedostać się na zewnątrz po którejś ze stron motocykla. Znowu przydałaby się pomoc drugiej osoby.

13. Gdy już wyciągniemy pokrywę ujrzymy zawory i wałki rozrządu. Pamiętajmy, że zawory wlotu są po stronie gaźników, czyli z tyłu motocykla a zawory wylotu z przodu. Pamiętajmy także, który cylinder uznajemy jako pierwszy -> ten po lewej stronie.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie012tn.jpg
http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie013tn.jpg

14. Już na pierwszy rzut oka możemy ocenić stan wałków rozrządu. Spoglądamy na wskazane powierzchnie i doszukujemy się tam jakichkolwiek nierówności odprysków.

15. Następnym krokiem będzie zdjęcie pokrywy po prawej stronie moto. Ukryty jest tam mechanizm, którym możemy obracać silnik a więc wałki rozrządu i ustawiać je w określonej dokładnej pozycji. Serwisówka proponuje także wyjście z obracaniem silnikiem za pomocą koła tylniego na najwyższym biegu. Aby zdjąć pokrywę trzeba odkręcić śruby imbusowe. Zróbmy to tak żeby pozostały one na miejscach w trakcie zdejmowania pokrywy. Przed zdjęciem podłużmy szmatkę albo gazetę, mi wylało się z stamtąd ćwierć szklanki oleju. Serwisówka mówi że powinniśmy wymienić uszczelkę w tym miejscu (ale skąd ją wziąć ?)

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie014tn.jpg

16. Za pomocą klucza hmm. Ten, co miałem to 17 mm, choć w manualu pisali 19, przekręcamy silnik tak, aby wskaźnik T z taką wytłoczoną kreseczką był w poziomie, bardzo blisko tego plastikowego pudełeczka. 

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie015tn.jpg

17. Przed regulacją zaworów wałki rozrządu ustawione muszą być w ten sposób, aby nie dociskały zaworów, które mamy zamiar regulować. W pierwszym podejściu mamy zamiar regulować zawory:

1 cylindra wlotu i wylotu
2 cylindra wylotu
3 cylindra wlotu

18. Aby były one wolne od nacisku wałków rozrządu należy ustawić wyżej opisane pokrętło zgodnie z znakiem T. Gdy tak ustawimy spoglądamy na końce wałków rozrządu ukryte za gumową uszczelką.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie016tn.jpg
http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie017tn.jpg

19. Istnieją tam wyżłobienia. Powinny one być skierowane na zewnątrz w jednym i drugim wałku rozrządu. Jeżeli jest inaczej ponawiamy obrót silnikiem o 360 stopni i sprawdzamy czy osiągnęliśmy cel. Jeżeli wszystko jest ok. możemy zacząć regulację.

20. Potrzebujemy szczypiec, klucza nasadowego lub nie 8 mm oraz naszych listków mierniczych. Pamiętając, który listek dotyczy, których zaworów regulujemy zawory pierwszego cylindra. Zawory pracują jakby w „parach”. Wsadzamy listek pomiędzy stalowe kołeczki zaworu i popychacza

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie020tn.jpg

21. Zasada jest prosta, jeżeli listek wchodzi z pewnym lekkim oporem, ale wchodzi i można go trzymać w tej szczelinie jest wszystko ok., zostawiamy zawór w spokoju i zajmujemy się drugim z pary. Jeżeli nie możemy wsadzić listka, lub opór jest już porządny (nic na siłę) musimy regulować, ponieważ szczelina jest zbyt ciasna. Jeżeli listek wchodzi zupełnie bez oporu nie czujemy żadnego tarcia oznacza to, że mamy za duży luz na zaworze i także musimy regulować.

22. Kluczem 8 mm odkręcamy nakrętkę zabezpieczającą a szczypcami wkręcamy lub wykręcamy kołeczek popychacza. Gdy uważamy, że regulacja jest ok. skręcamy nakrętkę zabezpieczającą z powrotem, ale nie do oporu, jednocześnie trzymając kołeczek szczypcami tak, aby nie skręcał się razem z nakrętką. Badamy luz, jeżeli regulacja powiodła się dokręcamy nakrętkę zabezpieczającą mocniej. Badamy luz ponownie. Jeżeli para wlotowych zaworów cylindra 1 jest wyregulowana przechodzimy do zaworów wylotu i za pomocą 0.2 mm listka dokonujemy regulacji.
Po wyregulowaniu zaworów na 1 cylindrze przechodzimy do regulacji zaworu wylotu na drugim cylindrze w taki sam sposób.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie021tn.jpg

23. Po 2 od lewej cylindrze i jego wylotowych zaworach regulujemy zawory wlotowe 3 cylindra od lewej.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie022tn.jpg

24. Jeżeli dokonaliśmy regulacji wyżej wymienionych par zaworów, przechodzimy do regulacji pozostałych. Aby to zrobić muszą one zostać zwolnione z nacisku, pod jakim są w chwili obecnej spowodowanym aktualnym stanem wałków rozrządu. Przekręcamy silnik ponownie o 360 stopni.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie024tn.jpg

25. Wyrównujemy znak z czarnym pudełeczkiem w poziomie i sprawdzamy jak wyglądają końcówki wałków rozrządu.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie026tn.jpg

26. Wyżłobienia na obu wałkach powinny być skierowane do siebie.
Warto znowu zwrócić uwagę na wałki rozrządu i szukać wszelkich oznak zużycia.

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie018tn.jpg

27. Jeżeli wałki są ustawione odpowiednio możemy przystąpić do regulacji pozostałych zaworów. Czyli:
2 cylinder od lewej zawory wlotu
3 cylinder od lewej zawory wylotu
4 cylinder od lewej, zawory wlotu i wylotu

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/Zdjecie027tn.jpg

29. Przystępujemy do regulacji tak samo jak w stanie poprzednim.


30. Tak wyregulowane zawory zostawiamy w spokoju. Kładziemy pokrywę z powrotem ostrożnie pamiętając o wszystkich uszczelkach, które mogły wypaść. Skręcamy na z odpowiednią siłą wszystkie śruby, podłączamy wszystkie wężyki, świece zapłony i przywracamy motocyklowi bak oraz owiewkę.

31. Odpalamy? Działa – dobrze, nie działa gasimy i lecimy do serwisu
Nie widzimy poprawy w dźwięku silnika? Osobiście wykonałem regulację w moim bandziorze i muszę przyznać, że tylko jedna para zaworów była zbyt ciasna, odbiegała od reszty. Dlatego tylko ją wyregulowałem cała reszta byłą idealnie zestrojona. Silnik, więc był już wyregulowany tak jak poprzedni właściciel utrzymywał a jedyne, co mnie teraz czeka to oddanie go do synchronizacji gaźników, czego sam już zrobić nie mogę z powodu braku narzędzi. Jak wiadomo reg. zaworów to rzecz konieczna przed reg. gaźników, więc ponad 100 zł zostało w kieszeni.

Tu nagranie jak pracuje moja maszynka,
one po prostu tak brzmią ! :
http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/poprawna_praca.wav

PS. tu link do wersji pdf :

http://anarcho.internetdsl.pl/zawory/An … zawory.pdf

Ładnie ? :>

radekb - 2008-03-02 07:15:18

Bardzo ładnie!
Napracowałeś się Chłopie, jak nie wiem co i wielkie dzięki Ci za to.
Co do kwestii merytorycznych to sie nie wypowiem, bo zupełnie sie na tym nie znam, ale odwaliłeś Amigo kawał porządnej roboty.
Choć napisałeś, że pokrywę należy dokręcać z odpowiednią siłą, to ja dodam, że najlepszy do tego byłby klucz dynamometryczny.

I niech ktoś jeszcze spróbuje zarzucić, że pbc to samo gadulstwo!

Marqs - 2008-03-02 10:19:23

I znów wyszło że jestem ciemny w technicznych dziedzinach :(

eda666 - 2008-03-02 11:34:08

proponuje zalozyc dzial np. "Zrob to sam" luz cos podobnego ,zeby kazdy mogl to latwo i szybko odnalezc nie bladzac po postach. Kazdy z nas jesli bedzie robil cos przy swoim moto moze cos takiego stworzyc u miescic w dziale

anarcho - 2008-03-02 12:27:15

hehe Radek oczywiście,
jednak nie znalazłem klucza nigdzie u znajomych no i do tego dochodzą uszczelki które też powinny wg serwisówki być wymienione
zastanawia mnie czy gdybym oddał moto do mechanika, czy wymieniłby mi te uszczelki .... wątpie bo skąd by je miał ?!
no chyba że autoryzowany serwis suzuki a cena 400 zł ..

Tak sobie gdybam,
eda666 dobry pomysł, myślę że opisy Mad Jaro na temat zegarów, ucinanie błotników i to mogłoby się tam znaleźć, choć myśle że masher mógłby umieszczać wersje pdf na stronie głównej, opisy te byłyby łatwe do znalezienia nie tylko dla członków PBC

Niech sie admin wypowie

Czejen - 2008-03-02 12:42:13

niech lepiej po prsotu to zrobi bo pomysł trafiony ! :)

Derik - 2008-03-02 13:18:48

Anarcho, kawał dobrej roboty. Tylko zdjęcia mogłyby być wyraźniejsze.

anarcho - 2008-03-02 13:37:26

Wiem, starszy gdzieś zabrał aparat i robiłem nokią :P ale dają wyobrażenie co trzeba robić :>

Derik - 2008-03-02 13:41:18

Może właśnie zachęciłeś kilka osób do majsterkowania ? To naprawdę nic trudnego.

Raven - 2008-03-02 14:08:22

hmm... może i macie racje ze to nie takie trudne, przy motocyklu nic oprócz wymiany łańcucha nie robiłem i sie trochę boję, ale z drugiej strony przy samochodach to trochę majsterkowałem wiec może dałbym rade.
Ale nasunęło mi sie takie pytani:
Skąd mam wiedzieć ze zawory wymagają już regulacji, a jeśli tak to skąd mam wytrzasnąć szczelinomierze??

mateuszzory - 2008-03-02 16:46:10

super opis
tez jestem za tym zeby zrobic odzielny dział i wrzucić wszystkie instrukcjie : podświetlenie , wyś. biegów , regulacja zaworów itd.
Naprawde super robote odwalacie :)

Czejen - 2008-03-02 17:04:16

Igor chyba dobrze zabalował wczoraj :D
no albo siedzi na motobazarze :)

anarcho - 2008-03-02 23:42:05

hehe awansowałem na nadwornego mechanika,
nie da rady stary z tego co widzę jesteś z grodu Krakusa a ja bardziej z zachodu :>
pozatym jestem totalnie zielony i robiłem to pierwszy raz i do tego brakowało
mi na prawdę odpowiednich narzędzi o czym wspomniał Radek
To co starałem się stworzyć ma służyć jako pomoc do własnej inwencji i zachęcić do roboty
a nie wydawania kasy za coś co można zrobić samemu

Jaką mamy pewność że oddając moto mechanikowi na powyższą usługę, zostanie ona zrobiona ?
Może posłucha silnika i stwierdzi że zawory są ok a my zapłacimy na drugi dzień ponad 100 zł ...

sopel - 2008-03-14 19:25:23

wczoraj sobie zaworki wyregulowałem i powiem tak kluczyk nr 8 do odblokowania nakrętek a do regulacji użyłem z początku kombinerek ale nie dało się nimi operować. Więc znalazłem stary dobry klucz do regulacji zaworów z malucha o dziwo ten pręt z przecięciem elegancko pasuje i wysokość jest w sam raz, aby wszędzie dojść. Na wale to idzie klucz nr 19 tak jak pisze w manualu. Podczas składania pokrywy przesuneła mi się uszczelka ta mała co uszczelnia przy świecach zwróćcie na nie uwage bo możecie mieć powtórke z rozbierania. Po odpaleniu okazało się że olej mi leci koło kolektora wydechowego moto zgasiłem i miałem dochodzenie co jest. Szybko znalazłem usterke i naprawiłem ją. Jedna z tych uszczelek się przesuneła a ja tego nie zauważyłem. Ale teraz moto elegancko pracuje.

backdraft998 - 2008-03-23 23:42:38

Witam.Ja też sobie sam reguluję zawory.Jeśli chodzi o przytrzymanie śruby regulacyjnej to najlepiej dorobić sobie samemu taki przyrząd (przytrzymywanie szczypcami jest dosc trudne i ,,wymiar ucieka'')Mój patent jest następujacy-zwykłe pokrętło od zaworów hydraulicznych do tego dorobiony kawałek pręta z wykonanym na końcu nacięciem(szczelina równa szerokości śruby regulacyjnej)wysokość tego urządzenia jest tak dobrana aby zmiesciło się pod ramą i można było spokojnie operować ręką.
W najbliższym czasie zrobię zdjęcie poglądowe
Szczelinomierz kupiłem z katalogu Larsson(mają szczelinomierze z wymiarami luzów motocyklowych)Mam swoją zasadę że po ustawieniu zaworów wydech 0,20 sprawdzam jeszcze później luz listkiem o grubości 0,18(jak się przesuwa)Podobnie robię z zaworami ssącymi.Wspomnę że  luz zaworów wydechowych zawiera się pomiędzy 0,18-0,23 ssący 0,10-0,15 dlatego najlepiej celować z wymiarem w sam środek.W tym modelu motocykla akurat zawory nie mają tendencj do skracania luzów jak to ma miejsce w niektórych modelach Kawasaki
Później pokrywę dokręcam kluczem dynamometrycznym z siłą 14 i 16 Nm w zależności od śrub według sewisówki

Fojt - 2008-03-25 20:05:01

W Serwisie w Rybniku zaśpiewali mi za regulacje 450zł !!! Naszczęście mój Ojciec wie oco kaman i zrobiłto bez problemu ZA FREE :P. Jeśli chodzi o klucz na śrubke do regulacji, Ojciec wzioł malutki kluczyk nasadowy i zgioł go do rozmiarów tej śrubki :) Wszystko poszło zgodnie z planem, odpalił bez problemu, i nawet silnik ucichł :)

sopel - 2008-03-25 20:41:47

o w morde ale macie serwis, od takich to z daleka tylko kase trzepia,

Fojt - 2008-03-25 22:32:26

Noo niestety drogi i to bardzo!!! jedyny i najdrozszy w okregu serwis moto..... Ceny to porażka tam są

sopel - 2008-03-25 22:34:31

dlatego zachencam do samodzielnego grzebania, a jak coś nie wież to zapodajesz na forum a napewno pomożemy

Fojt - 2008-03-25 23:27:41

Zgodze się z tobą :) I tak ma być :)przedemną jeszcze regulacja gaźników, wymiana oleju, klocków  i to by było na tyle :)

anarcho - 2008-03-26 00:20:10

jasne o ile regul. gaźników musimy mieć wakuometry to resztę można zrobić samodzielnie

Fojt - 2008-03-26 00:57:51

wiem wiem :) do tego juz sam się niezabiore,  mój znajomy czaruje z tym i ma sprzęt :) więc myśle ze  tez problemu nie będzie :)

Jacekrysiek - 2008-04-04 14:03:49

no anarcho zeczywiscie sprawa poszla ksiazkowo.ale odnosnie tej regulacji co 12 tys to jest naprawde konieczne.ja tutaj wstyd ale nie mam nawet kluczy do bandyty z glupia zmiana lancucha lece do serwisu.dobrze ze tu sa tacy spoko kolesie z brazylii.pojade .posprawdzaja olej lancuch kola,posmaruja napompuja.i nie biora kasy.wiadomo jak przerabiali mi crash pady ponad godzine bo mam takie dziwne to cos skasowali.ale jezeli chodzi o te zawory.mowia ze nie trzeba jeszcze regulowac ,chcialem im zostawic motor zeby przejrzeli.a ten kole mowi ze nie ze dobrze chodzi i szkoda kasy .to co mam mu wierzyc ze wszystko gra czy wyrzucic ponad 800pln(w przeliczeniu) tyle mnie towyjdzie w innym serwisie mimo ze wszystko gra w bandycie.jak kupile mmoto mial 10 000km rok temu teraz ma 20 000? jakies madre porady?

luki06888 - 2008-04-11 13:08:36

Ja bym Ci radził wyregulowac , choćby dla samego uspokojenia swego sumienia , jednak 800 zł o troszke dużo , ja osobiscie sam wczoraj przeprowadziłem regulację , posłużyły mi do tego dwa imbusy do odkręcenia dekla i klucz 8mm ze szczypcami jak pisze w manualu , radze ci zrobic to samemu a z własnego doswiadczenia jeszcze powiem że jak byś się tego podjął to ssace ustawiaj dość luźno , mam tu na mysli że szczelinomierz 0,10 powinien chodzić bez odczuwalnego oporu ale nie za luźno tak aby 0,15 juz tam nie wszedł;) , ja najpierw zrobiłem za ciasno i moto się dławiło.
Ale twój motor , twoja decyzja , masz kase to niemasz problemu jak to mówią;) Pozdro

Tomek - 2008-09-11 22:25:58

Danielkkup napisał:

Co ile tyś km robi sie regulacje zaworów w suzuki bandicie 600 lub 650?? czy te oba silniki różnią sie od siebie znacząco jesli chodzi o przeglądy czy tylko zmieniono pojemność i tyle.

W każdym Dziorku Olejaku czyli 600,650 i 1200 Luzy zaworowe sprawdza się co duży przegląd.
Duży przegląd robi się co 12 000 km.
Mały co 6 000 km.
Jeżeli w ciągu roku nie zrobimy 6 000 czy 12 000 to przegląd duży robi się raz w roku.Najlepiej w czasie okresu zimowego co by potem w ładne ciepłe dni nie zawracać sobie nim głowy.

GoB Lee - 2008-09-11 23:07:18

anarcho gratuluje odwagi :P ja sam sie chyba tego nie będę podejmował wole zapłacić za to 250pln i być pewnym iz jest to zrobione .. ja mam do wymiany rozrząd niestety

Tomek - 2008-09-12 09:26:29

Danielkkup napisał:

Dzieki wielekie za odpowiedz.
Mój bandzior ma juz nakręcone 9tys dopiero 9tyś wiem ze miał olej wymieniany na 100% co do małego przeglądu to nie wiem czy był robiony czyli ja bede musiał mu zrobic w tą zime duzy przegląd.
jak sie moge domyślić w skład przeglądu wchodzi regulacja zaworów, regulacja gazników iiii???? no własnie  i co jeszcze??

Proszę
http://www.bikepics.com/pictures/1414386/

anarcho - 2008-09-12 15:24:42

GoB Lee napisał:

anarcho gratuluje odwagi :P ja sam sie chyba tego nie będę podejmował wole zapłacić za to 250pln i być pewnym iz jest to zrobione .. ja mam do wymiany rozrząd niestety

Hehe no właśnie w tym szkopuł że nigdy się nie dowiesz czy coś było zrobione :>

tomaszkopa1978 - 2008-11-10 20:13:05

chyba też sam się wezmę za regulację zaworów tylko jeszcze te gazniki trzeba by kupić taki manometr i po sprawie tylko jeszcze gdzie go w sadzić i czym regulować prosił bym o rade

tomaszkopa1978 - 2008-11-10 20:14:29

no i jeszcze jedno a co z uszczelkami w razie czego można dostać

luk600ss - 2008-11-10 20:42:22

Właśnie uszczelki,szczególnie te w przewodach do pokrywy zaworowej to są jakie,oringi czy papierowe?

Tomek - 2008-11-10 21:56:08

luk600ss napisał:

Właśnie uszczelki

Łatwo kupić nie ma problemu.Jak uszkodzona stwardniała,popękana -wymienić

luk600ss napisał:

szczególnie te w przewodach do pokrywy zaworowej to są jakie,oringi czy papierowe?

o-ringi

serch - 2008-11-10 22:16:58

tylko jak bedziecie dokrecac sruby to z wyczuciem, szczegolnie te 4 z otworami, ktore sa obok gniazd swiec ;)

Dexter - 2008-11-11 14:53:31

Dzięki za materiał,wczoraj poustawialem zaworki,moto odrazu stabilniej pracuje,jeszcze tylko synchro gaźników i będzie git :)

luk600ss - 2008-11-11 18:05:39

Dzięki bardzo za info.

anarcho - 2008-11-11 19:51:32

proszę bardzo
żałuję że na forum nie pojawia się więcej udokumentowanych opisów

serch - 2008-11-11 21:24:18

moge dodac ze w wesrji po lifcie (od 2000r) S'ce oprocz tego co jest opisane przez anarcho trzeba zdemontowac, PAIR (1 sruba 10mm, odlaczyc wszystkie przewody), 1 cewke(to zamontowana na srodku, 2 sruby 10), 1 mocowanie owiewki(najlepiej po lewej stronie, trzymaja ja 2 imbusy od zewnatrz, dwie sruby 10 do ramy), do krecenia walem klucz numer 19

MamutMen - 2008-11-12 00:57:34

Jestem pod wrażeniem. Ile Ci to czasu zajeło tak mniej więcej?

kidi27 - 2008-12-08 23:12:01

Witam a jest jakiś specjalista od ustawiania zaworów i synchro gaźników w okolicach Piotrkowa Tryb,Tomaszowa Maz,lub Łodzi?
Czeka mnie większy przegląd i nie wiem do kogo w moich stronach uderzyć?

Mad Jaro - 2008-12-14 14:10:57

A jaką siłą dokręcacie nakrętkę kontrującą przy zaworkach ?? Jest tam jakiś konkretny moment ??
Checę sie upewnić, żeby nie zerwać i co by nie miać takich przygód jak Tomek :D

Mad Jaro - 2009-03-08 15:04:43

To co odpowie mi ktoś w końcu :D Jak mam mocno to dokręcić :P
Bo zabieram się właśnie za to, a to ostatnia kwestia, której nie znam.

serch - 2009-03-08 15:41:44

w serwisowce(haynes) "Valve Clearence Adjuster locknut"  10N-m/1.0kgf-m/7.0lb-ft

Mad Jaro - 2009-03-08 17:47:09

Dzięki serch, aczkolwiek wydaje się dużo jak na taką małą nakręteczkę.

serch - 2009-03-08 17:55:22

10 N-m to jest taka sila jak "dokrecic reka mocniej ale bez przesady" w swiecie ludzi bez kluczy dynanometrycznych ;)

Jacekrysiek - 2009-03-08 18:57:36

serch napisał:

10 N-m to jest taka sila jak "dokrecic reka mocniej ale bez przesady" w swiecie ludzi bez kluczy dynanometrycznych ;)

dla porownania mocowanie tylnego kola z sila 100Nm czyli tyle ile sie ma pary w "swiecie ludzi bez kluczy dynamometrycznych"

kr4kus - 2009-03-08 19:10:52

to może wyobraź sobie tą siłę. 10Nm (w przybliżeniu) to tak jak byś powiesił na końcu ramienia o długości 1m, ciężarek 1kg. pomogło? :D

Shadow - 2009-03-08 19:33:37

no i to ramie musi byc umieszczone rownolegle z powierzchnia ziemi a prostopadle do wektora sily g czyli ciezkosci :P :P

serch - 2009-03-08 19:35:13

czuje ze teraz szuka metrowej rurki i odwaza kilogram ziemniakow :P

Shadow - 2009-03-08 19:41:06

poprostu powiesi na koncu 2x 0,5 albo od razu lytra :P :P potem zeby sie nic nie zmarnowalo..... :P

Jacekrysiek - 2009-03-08 20:08:43

serch napisał:

czuje ze teraz szuka metrowej rurki i odwaza kilogram ziemniakow :P

czyli z tylnym kolem sie nie pomylilem .sto kilo na metrowej rurce to jest troche .czyli na polmetrowym kluczu 200kg ?.kr4kus to jest sila wprost porporcjonalna czy cos z kwadratem .zna ktos wzor na sile ( F=m*g) oprocz tego. no ktos z technikum powinien kojarzyc

kr4kus - 2009-03-08 20:22:40

100Nm to 10kg na metrowej rurce. Lub 1kg na 10m rurce ;)
1Nm to 1N razy 1m.
1N to 1kg razy 1m/s(kwadrat). Przyspieszenie ziemskie w przybliżeniu przyjmij 10m/s(kw). Więc 1kg jak wisi na nitce to działa na nią z siłą 10N.

Derik - 2009-03-08 20:28:50

Dobrze, że sprostowałeś bo już bym stawał na metrowej rurce, aby tylne koło dokręcić :)

Jacekrysiek - 2009-03-08 21:59:01

no to kr4kus dobrze ze sprostowal.chociaz zawsze dla pewnosci zaznaczyc na srubie polozenie albo liczyc obroty .ja tak robie dla pewnosci..

marek10240 - 2009-03-16 23:56:43

No i dzięki temu artykulikowi dokonałem samodzielnie regulacji zaworów. Wielkie pozdziękowania anarcho. Nie wiem ale motorek zaczoł jakoś tak równiej pracować. :) Prawie wszystkie zawory miałem za ciasne (jeden był ok).

Jacekrysiek - 2009-03-17 08:22:42

marek10240 napisał:

No i dzięki temu artykulikowi dokonałem samodzielnie regulacji zaworów. Wielkie pozdziękowania anarcho. Nie wiem ale motorek zaczoł jakoś tak równiej pracować. :) Prawie wszystkie zawory miałem za ciasne (jeden był ok).

nastepny zdolniacha/niedlugo serwisy przestana miec racje bytu .oby tak dalej :)

Tomek - 2009-03-17 09:58:07

Nie ma tak słodko.O ile jeden zrobi to i jest git o tyle drugi może narozrabiać.I tego serwisy nie lubią.Można zniszczyć uszczelki dekla zaworowego.Można źle skontrować i dupa rozkręci się można źle coś podłączyć składając.Można wiele popsuć jak się nie ma choć troszkę kultury technicznej. :P

anarcho - 2009-03-17 22:08:02

tak dlatego ktoś powinien przygotować taki felieton na temat synchronizacji gaźników

Jacekrysiek - 2009-03-17 22:30:28

wiadomo Tomek, ze ktos kto nie zdejmowal nigdy baku nie bedzie sie bral za zawory ,ale paru technicznych cwaniakow zobaczy ze jednak skoro inni potrafia to i oni sprobuja. ale wiadomo trzeba mierzyc sily na zamiary
a odnosnie synchro to Tolinek jak bedzie robil u siebie niech robi foty i uwagi bo chyba on cos mial niedlugo robic synchro

marek10240 - 2009-03-18 11:47:02

Tak w sumie co to za trudność odkręcić pare śrubek i potem to po kolei złoźyć. Ja cały serwis przedsezoowy wykonałem sam. Dałem jedynie opony do wymiany i oczywiście znów sie zawiodłem na serwisie.Po wymianie  łańcuch tak był napięty, że praktycznie nie było na nim żadnego luzu !... sam musiałem potem zluzować i wyrównać.

kuba - 2009-03-20 22:23:27

ciekawy materiał, kiedyś robiłem to w sowiećie, teraz bałem się w obawie przed dużo większa precyzją wykonania i dokładnością zabiegu ale teraz zaczynam poważnie myśleć o odkurzeniu szczelinomierza, myślę że synchro po tym to pryszcz, pozdro

SOQL - 2009-03-20 22:34:36

Jakby ktoś z Wrocławia miał zamiar w najbliższym czasie robic na własną ręke regulacje zaworow to bardzo chetnie bym potowazyszył... Choćby jako obserwator. Nigdy za wiele nowych doświadczeń.

wolverine - 2009-03-21 17:37:16

Również regulowałem i sobie poradziłem :D

Poszło bez większych trudności - uwinąłem się w dwie godziny.
Przeczytanie artykułu dodaje odwagi.
Kolejna czynność serwisowa którą zrobiłem sam (po wymianie łożysk główki ramy oraz uszczelniaczy zawieszenia) :D:D

Pozdrawiam.

marek10240 - 2009-03-21 20:48:56

No ja w sumie zamknołem się w 5H. Ale robiłem to naprawde dokladnie żeby niczego nie spier..... Z resztą to istotna sprawa przy "takich obrotach" żeby wszystko było cacy.

dwi - 2009-03-22 11:25:46

Również regulowałem,około 2,5 godziny i 5 razy sprawdzałem, w sumie nic trudnego,warunek dobre klucze

Johny - 2009-03-28 00:15:33

Mi też się udało, moim zdaniem nic trudnego straszniej to wygląda na papierze niż w rzeczywistości;D

Mad Jaro - 2009-03-29 12:57:24

Regulacja przebiegła u mnie pomyślnie, na 7 krzywkach miałem za małe luzy (widocznie już się trochę gniazda uklepały, wiec zawsze lepiej mieć/dać większy luz niż za mały). Tylko na jednej krzywce było wszystko ok.
Straszne to to nie jest, jedynie o co się martwię to o uszczelkę czy nie będzie się teraz pocić.

anarcho - 2009-03-29 21:05:55

nie będzie ciśnienia tam dużego nie ma

Shadow - 2009-03-30 20:49:53

qrcze a mi sie poci tam :P chyba musze wymienic uszczelke

anarcho - 2009-03-30 21:55:53

no tez mozna super drogie nie sa w porownaniu do glowicy wazne zeb dokladnie zalozyc pokrywe bo latwo zle scisnac ta uszczelke

SOQL - 2009-03-30 22:58:12

Czy nie droga... Na allegro widziałem taka uszczelkę pod głowicę za 225zl. Jak na kawałek gumki to sporawo:P

wolverine - 2009-03-31 13:33:22

Uszczelka pod głowice zapewne będzie droższa, ale tu chodzi o uszczelkę pokrywy zaworów.
Nowa na allegro ok 70zł.
np.:
http://www.allegro.pl/item586724986_ir_ … gsx_r.html

Jeżeli pocenie jest małe to myślę że można spróbować ratować się odrobiną jakiegoś silikonu (na wysoką temperaturę) pod uszczelek.
Ale to tylko moja opinia...(nie bić :P )

Grzesiek82 - 2009-04-05 09:13:17

Wczoraj zrobiłem regulacje zaworów. Uporałem się z tym w ciągu około 3 godzin gdzie więcej czasu zajęło rozbieranie i składanie baku i pokrywy zaworów. Dzięki instrukcji z tego wątku poszło gładko. Martwi mnie jednak jedna rzecz: miałem za mały luz na każdym z zaworów i zastanawiam się czy nie wypaliło gniazd zaworowych gdyż po nagrzaniu zaworu się wydłużają a jak jest za mały luz to istnieje ryzyko że sie nie będą domykać i podczas spalania mieszanki może dojść do wypalenia gniazd.

Mad Jaro - 2009-04-05 11:11:23

Spokojnie jeżeli robiłeś regulacje zgodnie z zaleceniami czyli co 12k to nic złego nie powinno się stać, u mnie też prawie na wszystkich były za małe luzy więc zwiększałem. Przypuszczam, że silnik jest tak skonstruowany, że luzy zaworowe mu się z czasem zmniejszają, co jest spowodowane uklepywaniem się gniazd zaworowych. Jeszcze raz jeśli w porę zareagowałeś to nic się nie powinno stać.
U mnie przed regulacją prawie w ogóle nie było słychać klawiatury (za małe luzy), a teraz sobie "troszeczkę klekocze" jak to na banditka przystało (specyficzna praca - głośna, bo to olejak, a nie wodniaki, które tłumią różne dziwne dźwięki)

Grzesiek82 - 2009-04-05 22:10:47

Mad Jaro dzięki za odpowiedz na moje pytanie które miałem zadać - głośna praca zaworów po regulacji. Trochę się zmartwiłem bo po regulacji zaczęły delikatnie "grać" a odnieść się mogłem tylko do wodniaków moich znajomych które pracują znacznie ciszej. Tak mi się wydawało że płaszcz wodny tłumi odgłosy pracy zaworów i inne ale nie byłem pewien. Teraz jestem już spokojniejszy że ten typ tak ma :)

Krzyżak - 2009-04-07 21:56:32

co do zaworów.. większość z was pisze, że przed regulacją luz zaworowy byl za maly  i ze nie slychać "stuków" dopiero potem slychać jakiś szmer..  to ja mam chyba odwrtonie.. z tego co wiem nie byla zrobiona regulacja przy 24tys.  i slychać zawory (chyba) tzn ogolnie slychać jakieś delikatne stukanie na wolnych obrotach.. koleśw suzuki powiedział mi ze to prawdopodobnie zawory.. jade na regulacje to takiego gościa mam nadzieję, że albo pod koniec tego tygodnia albo zaraz po świwetach.. ale do tego czasu musze jeszcze troche pojezdzic do pracy.. to moje pytanie: czym grozi jazda z niewyregulowanymi zaworami (o ile to one)? dodam , że moto ma teraz ok 28tys.

PICIU - 2009-04-07 23:20:42

uszkodzeniem samych zaworów, krzywek na wałkach, zaklepaniem lub wypaleniem gniazd zaworowych, zwiekszonym spalaniem paliwa,oleju utratą mocy silnika badź trwałym uszkodzeniem samej głowicy. nie ma co czekac tylko oddaj sprzeta na regulacje i po problemie

anarcho - 2009-04-08 09:48:33

hehe brzmi strasznie :>

bedzie szybciej jak zrobisz sam !

Krzyżak - 2009-04-08 15:20:32

no właśnie jakoś tak narazie  jeszcze nie mam odwagi żeby samemu zaryzykować regulację.. może następną ;] ale narazie podjadę do bardziej ogarniętego chłopaczka ;] z tym, że bedzie mogł dopiero w przyszłym tygodniu prawdopodobnie no i  narazie muszę pojeździć tak jak jest...

Szymon001 - 2009-05-14 16:22:17

To teraz chyba się za to sam zabiorę ;-)

Cielak - 2009-05-14 17:05:21

a ja dzieki q_nerkowi mam zrobione zaworki:D kazdy byl za ciasny:D tera to sobie robie kleku kleku:D

Mad Jaro - 2009-05-14 19:13:15

Cielak napisał:

a ja dzieki q_nerkowi mam zrobione zaworki:D kazdy byl za ciasny:D tera to sobie robie kleku kleku:D

Hehe szczególnie to wydechowe walą jak najęte na zimnym, jak się nagrzeją to mniej :P

xz_666 - 2009-05-18 14:10:25

Słuchajcie, po regulacji zaworów ze srub mocujacych dekiel zaworów sączy się olej. Są to po dwie najbardziej skrajne śruby przy 1 i 4 cylindrze ,te pod którymi jest uszczelka. Zaznaczam ze sam tego nie robiłem, bo mam rabat w serwisie i sie skusiłem.  I teraz pytanie czy aby wymienic te uszczelki pod srubami wystarczy te sruby tylko wykrecic i odpowiednim momentem dokręcić czy trzeba wszystkie w odpowiedniej kolejności odkrecac i wszystkie pozostałe w odpowiedniej kolejnosci ponownie dokrecać, tak by pokrywa wszedzie jednakowo docisnęła uszczelkę.

Tomek - 2009-05-18 15:19:07

Misia zjebali :) Żle ułożyli składając
Do wymiany uszczelki :)

q_nerk - 2009-05-18 16:00:04

Uszczelki i tak trzeba zmienić - powinno się przy każdym ściąganiu dekla. W specjalnej kolejności dokręcać nie ma sensu

jacobs71 - 2009-06-05 19:09:54

Potęga !

q_nerk - 2009-06-05 22:08:56

Ale że o co chodzi?

snejk - 2009-06-10 07:56:52

Witam

Wlasnie bede sie przymierzal do regulacji zaworow po 12 000 km, czy orientuje sie ktos jak wyglada sprawa regulacji zaworow w GSF 650 z 2007 r, podobnie jak bylo opisane w tym temacie czy moze juz na plytkach ?

Pozdrawiam Snejk

krzysztofmielnik - 2009-06-10 08:03:53

snejk napisał:

Witam

Wlasnie bede sie przymierzal do regulacji zaworow po 12 000 km, czy orientuje sie ktos jak wyglada sprawa regulacji zaworow w GSF 650 z 2007 r, podobnie jak bylo opisane w tym temacie czy moze juz na plytkach ?

Pozdrawiam Snejk

A może kolega przeczytałby najpierw:
Tu jest wzór: http://polishbanditcrew.pun.pl/viewtopic.php?id=2648
Tu regulamin: http://polishbanditcrew.pun.pl/viewtopic.php?id=55
Tu inne zasady: http://polishbanditcrew.pun.pl/viewtopic.php?id=1567

http://www.polishbanditcrew.pun.pl/_fora/polishbanditcrew/gallery/142_1243779276.jpg

snejk - 2009-06-10 09:22:08

Witam

Ponawiam moje pytanie w sprawie regulacji luzu zaworowego w GSF 650 K7, jak to wyglada w przypadku tego modelu, czy warto samemu pogrzebac czy lepiej udac sie do serwisu.

Pozdrawiam

Tomek - 2009-06-10 10:12:24

snejk napisał:

Witam

Wlasnie bede sie przymierzal do regulacji zaworow po 12 000 km, czy orientuje sie ktos jak wyglada sprawa regulacji zaworow w GSF 650 z 2007 r, podobnie jak bylo opisane w tym temacie czy moze juz na plytkach ?

Pozdrawiam Snejk

Wiem że teoretycznie  powinien być wodniak ale fota mówi co innego .Masz wodniaka czy olejaka ?

snejk - 2009-06-10 12:21:18

Tomek on ma chlodzenie wodne, znalazlem serwisowke ale od GSF 1250 K7, pewnie w 650 bedzie tak samo, regulacja zaworow jest tam na plytkach i teraz pytanko czy da sie wymieniac plytki bez zdejmowania walkow rozrzadu, bo to juz by mnie raczej przeroslo.

Tak to wyglada:

http://vide-sat.pl/~mr-jerzyk/SNEJK/shim1.jpg

http://vide-sat.pl/~mr-jerzyk/SNEJK/shim2.jpg

Tomek - 2009-06-10 12:40:14

Powiem tak.Kiedyś próbowałem i poległem.Nie pomogę niestety bo sam po rozkręceniu takowego prosiłem się znajomego co by mi to pomógł poskładać :)

Mad Jaro - 2009-06-10 15:09:35

A jaki z tego morał ? :D

OLEJACZKI ponad wszystko :D :)

q_nerk - 2009-06-10 15:15:47

W płytkach pod szklanką największym mankamentem jest konieczność rozbebeszania rozrządu - dlatego nie lubię płytek.

snejk - 2009-06-16 15:35:38

Dzisiaj dzwoniłem do serwisu suzuki w Gdyni i dowiedziałem się że w moim GSF 650 K7 regulacje zaworów robi sie co 24.000 km a nie tak jak w poprzednich modelach co 12.000. Także narazie na dwa lata mam spokój.

Pozdrawiam

THOMAS - 2009-06-26 10:19:05

Dla tych co będą ustawiać zawory B600 rocznik 96-99 luzy zaworowe:
ssące od 0.1 do 0,15mm
wydechowe od 0,18 do 0.23mm
Czyli przy użyciu najprostszego szczelinomierza ssące płytka 0,1 powinna wchodzić z minimalnym oporem a 0.15 nie powinno włazić.
Wydechowe 0.2 z delikatnym oporem a 0.25 nie wchodzi.
Nie polecam ustawiać wydechu na ciasne 0.2 bo można przesadzić i okaże się że ustawiliśmy 0.16.

dudek3300 - 2009-07-01 16:10:06

A ja sprzedam uszczelki które powinno się wymienić po regulacji zaworów do B12 (http://www.polishbanditcrew.pun.pl/view … hp?id=3828). :)

pszczurkow - 2009-08-28 09:38:21

Jest ktoś w okolicy Kielc kto potrafi ustawić zawory b6 95-99? Boje się sam za to zabrać ale chętnie bym się nauczył!

q_nerk - 2009-08-28 09:46:13

W B12 i w B6,5 i B12,5 olejakach o ile mnie pamieć nie myli luzy są takie same

https://www.ehotelsreviews.com/ SvatĂ˝ TomĂĄĹĄ a PrincĹŻv ostrov